![]() |
Kanak-kanak dan seni |
Kanak-kanak secara semula jadi menyukai seni. Malangnya, apabila sekolah mengurangkan belanjawan, senibiasanya adalah mata pelajaran yang pertama untuk dirombak. Ia seolah-olah bahawa sekolah-sekolah tidakmenghargai kepentingan seni dalam membina otak kanak-kanak.Secara fizikalnya, otak manusia terdiri daripada 2 bahagian, hemisfera kiri dan kanan. Otak kiri digunakandalam proses pemikiran logik dan analisis iaitu apa yang dilatih dalam kerja-kerja sekolah yang terdiri daripadamatematik, membaca dan sains. Otak kanan digunakan dalam persepsi, intuisi emosi, dan kreativiti. Ia adalah otak kanan yang digunakan terutamanya apabila seseorang itu terlibat dalam usaha kreatif seperti menghasilkan karya atau bahan seni. Namun, telah menjadi pemikiran tipikal sesetengah sekolah untuk mengabaikan pendidikan seni visual.
Ia
menunjukkan bahawa apabila anak-anak berbakat menyelesaikan masalah, terdapat
peningkatan aktiviti elektrik di kedua-dua hemisfera. Dengan merangsang dan
menjalankan hemisfera kanan otak, seni mengukuhkan hubungan di antara
hemisfera. Kanak-kanak perlu didedahkan kepada seni kemahiran kognitif supaya
mereka matang serta otak kanan mereka akan dibangunkan dan kedua-dua hemisfera
bekerja seiring, sekali gus mencapai sepenuhnya potensi minda.
Pendidikan
seni visual merupakan suatu program pendidikan yang bersistem dan mempunyai
matlamat serta hala tuju yang jelas. Terdapat banyak pendapat dan pandangan
yang diutarakan mengenainya oleh para pemikir seni. Setiap tokoh-tokoh tersebut
mengutarakan pandangan mengikut pendekatan masing-masing.
Pendidikan
Seni Visual bertujuan memberi peluang kepada murid memupuk minat, memperkembang
keperibadian, memberi kesedaran dan kepekaan terhadap nilai-nilai kesenian dan
alam sekitar serta kaitannya dengan mata pelajaran lain. Murid di sekolah
rendah pada keseluruhannya adalah kreatif, ekspresif dan aktif. Pendidikan Seni
Visual memainkan peranan memperkembang sifat ini melalui persepsi visual,
imaginasi dan daya pemikiran. Kegiatan pemikiran, penerokaan dan reka bentuk
dalam pelbagai jenis seni visual akan membolehkan mereka menyatakan idea dan
ekspresi diri. Pengalaman ini penting kerana ia membantu murid membina
keyakinan diri, membuat penilaian dan mengenali cita rasanya sendiri.
No comments:
Post a Comment